Het Google Ad Grants programma sponsort liefdadigheidsorganisatie, stichtingen en non-profit organisaties met een AdWords advertentie tegoed van EUR 10.000 per maand. Benieuwd naar hoe dit in zijn werk gaat of hoe je jouw organisatie aan kunt melden? Hieronder een stap voor stap stappen plan en praktische tips voor een succesvolle campagne.

Google Ad Grants; wat houdt het in?

Ad Grants is een initiatief van Google om non-profitorganisaties te helpen om hun doelgroep ook online goed te bereiken. Met dit programma stelt Google EUR10.000 beschikbaar als online advertentietegoed in Google. Dit tegoed is te gebruiken in een aangepaste versie van AdWords en helpt jou als organisatie beter zichtbaar te zijn op gekozen zoektermen en meer bezoekers te trekken naar jouw website. Hiermee heeft jouw organisatie de mogelijkheid om meer donaties te genereren, meer vrijwilligers binnen te halen en je boodschap te delen met een wereldwijd publiek.

 

Deelnemerscriteria

Om gebruik te kunnen maken van dit advertentietegoed heeft Google een aantal criteria opgesteld. Zo moet de organisatie geregistreerd staan als liefdadigheidsorganisatie en een maatschappelijk doel voor ogen hebben. Overheidsinstellingen, ziekenhuizen en scholen komen helaas niet in aanmerking voor dit programma. Daarnaast moeten organisaties een belastingvrije status hebben met daarbij een ANBI of een SBBI nummer.

 

Hoe meld je jouw organisatie aan?

Voldoe je aan bovenstaande criteria? Dan kun jij je aanmelden voor het programma. Het aanmelden vergt flink wat geduld en je moet een aantal stappen volgen. Het gratis advertentietegoed maakt gelukkig veel goed. De eerste stap is het aanmelden bij TechSoup, partner van Google Non-profits. Middels een online formulier vul je al de gegevens van de organisatie in. TechSoup controleert iedere aanmelding en binnen 7 tot 10 dagen ontvang je een validatie-token om je verder aan te melden voor het Google Non-profit programma.
Nu je toegang hebt tot Google Non-profit, is het tijd om je aan te melden voor Ad Grants en een AdWords account. Ook deze aanmelding wordt door Google gecontroleerd en moet volgens bepaalde richtlijnen gebeuren. Alle stappen succesvol doorlopen? Dan is het tijd om je AdWords account in te richten en te starten met adverteren!

 

De verschillen tussen een regulier AdWords account en een Ad Grants account

Het Ad Grants AdWords account ziet er bijna hetzelfde uit als een regulier AdWords account. Toch zijn er enkele grote verschillen waar je rekening mee moet houden:

  • De valuta-instellingen van je account moeten op USD worden gezet;
  • Het account heeft een maximum dagbudget van $329, ofwel $10.000 per maand;
  • Een maximum CPC limiet van $2. Dat houdt in dat je de biedingen per zoekwoord niet hoger kunt instellen dan $2 en kan van invloed zijn op je advertentiepositie;
  • De campagnes bevatten alleen tekstadvertenties getarget op zoekwoorden. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om te adverteren via het Google Display Netwerk;
  • Advertenties worden alleen weergegeven in de zoekresultaten van Google op posities onder de advertenties van betalende adverteerders;
  • De advertenties mogen geen commerciële boodschap bevatten;
  • Om je account actief te houden is het van belang iedere maand minstens één keer in te loggen en minimaal één keer in de 90 dagen wijzigingen aan te brengen.

 

Tips voor een succesvolle campagne

Voor het opstarten van een succesvolle campagne is het van belang om vooraf een goede strategie te bepalen. Houd rekening met de beperkingen en probeer het onderste uit de kan te halen met onderstaande tips:

  • Stel KPI’s vast voor jouw campagne. Wat wil je met de campagne bereiken? Wil je bijvoorbeeld meer verkeer naar je website trekken, het aantal donaties verhogen of meer aanmeldingen voor je nieuwsbrief?;
  • Stel alle conversiepunten goed in. Denk hierbij ook aan ‘softe’ conversiepunten zoals aanmeldingen voor de nieuwsbrief;
  • Probeer niet te concurreren met commerciële adverteerder;
  • Focus je op de juiste doelgroep. Vraag je af wie je wilt bereiken en pas daar je boodschap op aan;
  • Zet de zoekwoorden niet te breed in. Ondanks het gratis advertentietegoed heeft het weinig zin om alleen breed te adverteren. Richt je liever op specifiekere zoekwoorden en trek zo relevant verkeer naar de website;
  • Kijk ook regelmatig naar de zoektermen waar men op binnenkomt en sluit, indien nodig, zoekwoorden uit. Dit zal de resultaten van je campagne op positieve manier beïnvloeden;
  • Daarnaast is de kwaliteit van je advertenties van belang. Denk goed na over de boodschap van je advertenties en vergeet vooral de advertentie extensies niet.
About the author
Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Verwijder formulierToevoegen